Stacks Image 38022
Stacks Image 205047

Kenneth Gustavsson "The Magic Bar" Foto - 9 mars - 22 april

LOADING
Thomas Wågström … om Kenneth Gustavsson 
Stacks Image 205094
Tomas Wågström… om vän och kollega Kenneth Gustavsson
Kenneth var en särpräglad människa. En outsider, som gick sin egen väg. Därför möttes han också av mycket respekt.
Han hade ofta en mycket bestämd uppfattning om saker och ting. Samma bestämdhet finns i hans bilder. Han kompromissar aldrig med sitt eget personliga uttryck. Konsekvent betar han av stadsmiljöer i olika världsdelar på jakt efter sin inre bildvärlds motiv. Det är inte så lätt att sätta en rubrik på Kenneth Gustavssons fotografier.
Men det finns åtminstone en beteckning som är giltig. Hans bilder är odödliga. Dom överlever varje ny generation av betraktare.
... om Kenneth Gustavsson’s THE MAGIC BAR
”Det är möjligt att fotografiet av The Magic Bar i Belfast inte kan kommenteras med ord. Måhända bryts förtrollningen av bokstävernas utpekande sätt att namnge denna gudsförgätna plats, som hämtad ur en stiliserad teaterdekor till en Beckettpjäs.
Fotografen säger ingenting, han är tyst. Istället lyfter han in orden i bilden och låter dem sugas upp av skumrasket.
Formar en kantig rad av bokstäver i bildens överkant, som vore de utklippta ur en tidning och inklistrade i ett anonymt hotelsebrev. Vågar jag böja mig under ordens ok och stiga in genom denna skrämmande symmetri, uppritad av en trollkarl med fobisk precision?”

Orden är poeten Marie Lundquists
...och står att läsa i hennes bok ”Drömmen om verkligheten” –
fotografiska reflektioner, från 2007, utgiven på Journal förlag.

... om Kenneth Gustavssons relation till tidningen ETC
I en 16-sidig presentation av Kenneth Gustavssons bilder för tidningen ETC:s läsare 1982, skriver Timo Sundberg:
”Kenneths bilder ska man inte läsa om. Det går inte heller att skriva om eller till dom. De förstör ord, skrotar alla ansatser till resonemang, tillrättalägganden eller försök till presentation.” De följande åren medverkade Kenneth Gustavsson i flera av ETC:s temanummer. Alltid med bildserier över många sidor, okommenterade eller som i ett fall, tillsammans med dikter. ETC trodde liksom Gustavsson på bildens unika kraft och möjlighet att stå ensam utan förklarande ord. Samarbetet med ETC blev en nystart för Kenneth Gustavsson efter ett långt uppehåll i fotograferandet som varade under större delen av 70-talet.
En resa till Belfast 1983, publicerad i Irlandsnummret samma år och kontakten med en yngre generation tidningsmakare gav honom ny energi. Hans bildserie från Belfast är en personlig och egenartad visuell tolkning av tillståndet i den av terror och våld härjade staden. Den har inga andra anspråk än att vara en högst personlig betraktelse. Allt lämnas till åskådarens egen fantasi och associationer.

... om Kenneth Gustavssons mörkrumsarbete
Jag delade labb med Kenneth under många år på Tegnergatan 55 i Stockholm. Vi kallade labbet för T55. Det fanns en anspelning i kombinationen av bokstav och siffror som förde tankarna till Kodaks kemiprodukter vid den tiden.
Kenneth jobbade framför allt på nätterna. Han var en extrem nattmänniska som hade svårt att somna innan solen gick upp. Jag är likadan själv. Vi tillbringade många nätter i labbet tillsammans.
Kenneth var på ett sätt ganska osentimental när det gällde sina egna bilder. Han kunde ändra beskärningen av ett känt motiv, ibland ganska radikalt om han tyckte att sammanhanget krävde det. Om han t.ex. skulle göra en utställning så bestämde han ofta ett fast format för alla bilder och då kunde det innebära att vissa motiv måste beskäras på ett nytt sätt.
Eller när han hittade ett nytt fotopapper som han gillade så brukade han kopiera om gamla motiv på det nya pappret och då ibland med en delvis ny beskärning av bilden.
I utställningen visas många av Kenneth Gustavssons originalprintar från skilda perioder av hans konstnärskap,
kopierade på en mängd olika fotopapper och med olika tekniker.

Thomas Wågström
Vernissagekort 
Stacks Image 205045
Kenneth Gustavsson (1946–2009) var en tongivande fotograf redan i slutet av sextiotalet. Under åttiotalet representerade han svensk fotografi på ett flertal utställningar i olika länder. Gustavssons fotografier präglas av ett starkt personligt uttryck. Med stor konsekvens sökte han efter sin inre bildvärlds motiv i urbana metropoler som New York, Berlin och Paris. Hans ovanliga talang för att se och gestalta vardagens magi gör honom tidlös och ständigt aktuell.

Efter att ha gått ut Christer Strömholms fotoskola 1967 startade han och Anders Petersen bildgruppen Saftra. De gjorde flera uppmärksammade reportage tillsammans, bland annat ett från slummen i Stockholm som visades i utställningen ”Staden i retur” på Stockholms Stadsmuseum 1969. Gustavsson gjorde sedan ett uppehåll från fotograferandet under större delen av sjuttiotalet. När tidningen ETC 1983 i stort format presenterade honom för en ny generation fotointresserade blev det startpunkten för ett flöde av skapande. Åren därefter medverkade han i flera av tidningens temanummer. 1984 tilldelades han tidningen FOTO:s stora pris. Samma år ställde han ut på Galleri Gauss i Stockholm.
Åttiotalet blev Kenneth Gustavssons mest kreativa period, en resa till Belfast 1983 och kontakten med de unga entusiasterna på ETC och Galleri Gauss gav honom ny energi. Hans bildserie från Belfast är en egenartad visuell tolkning av tillståndet i den av terror och våld härjade staden. Den har inga andra anspråk än att vara en högst personlig betraktelse. Allt lämnas till åskådarens egen fantasi och associationer. The Magic Bar är en av Kenneth Gustavssons mest kända bilder. Dörren till puben i Belfast har stått öppen i snart trettio år och dragningskraften har inte avtagit med åren. Själv gick han aldrig in i baren, han var en betraktare som stod vid sidan av och noterade verklighetens alla märkligheter.

Under senare delen av åttiotalet var Gustavsson en av de svenska fotografer som bjöds in att medverka på utställningarna Just Images på P.S.1 i New York 1985, Contemporary Black and White West European Photography 1987, Fotofest i Houston 1988 och 150th Anniversary of Photography i Prag 1989.

Tillsammans med Christer Strömholm och Anders Petersen gjorde han 1996 den uppmärksammade utställningen Indicier på Kulturhuset i Stockholm. På senare år har man kunnat se några av hans bilder i Moderna Museets visning ur samlingarna Åter till verkligheten 2009 och Se världen 2011.

I utställningen The Magic Bar visas många av Kenneth Gustavssons originalprintar – från 60-talets tidstypiskt kontrastrika till de mjukt softade och mycket subtila från senare tid. Kenneth Gustavsson lade stor vikt vid arbetet i mörkrummet och de dovt nedtonade printarna från 90-talet har blivit något av hans signum.

Thomas Wågström / Curator
Om utställningen av Britte Montigny