Open Book
Keyboard
MacBook
Crocus
Blueberries
Light Bulb
Reed
Stacks Image 13013
Håkan Elofsson - Bombay Boulevard    18 januari -9 mars 2014

  • Stacks Image 1468

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1548

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1573

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1578

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1581

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1584

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1587

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1590

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1593

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1599

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1610

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1611

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1612

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1613

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1614

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1615

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1616

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1617

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1618

    Link
  • Stacks Image 1629

    Link
  • Läs Britte Montigny's recension av utställningen >>
    Open or Close
    MED MÄNNISKAN I FOKUS
    Bombay Boulevard – en fiktiv gata i en verklig stad. En gata med ett konstant myller av människor som lever sina liv inför öppen ridå. Tjugofyra timmar om dygnet, från födelse till död, i fattigdom och obemärkthet. I tre års tid, mellan 2006 och 2009, återvände Håkan Elofsson gång på gång till Indien, drogs som en magnet till Bombay – Mumbai, nuförtiden – till bakgatorna, till slummen och dess människor. Han gick gata upp och gata ned. Förfärades. Fascinerades. Frossade i synintryck, färger, i människornas strävan efter att mot alla odds skapa en form av struktur i sina liv, få en vardag att fungera. Han samlade på bilder, synminnen. Återvände i taxi med kameran i beredskap. Varje gång samma taxi, samma chaufför. Inte för att obemärkt kunna våldföra sig på människornas integritet (ett okänt begrepp på denna gata, i denna del av världen) men för att i taxins relativa avskildhet återfinna sina synminnen så att han ostörd kunde lägga grunden till sin berättelse om människorna och livet på Bombay Boulevard. I datorn fogades bilderna samman till en fortlöpande, koloristiskt homogen om än rapsodisk berättelse. Som ett sammanhängande bildband är fotografierna – tidigare visade på Fotografiska i Stockholm – nu fästade i ögonhöjd på Konsthallen Hishults väggar. Att långsamt gå förbi dem är att förflytta sig till Bombays bakgator, att inta Håkan Elofssons plats i taxins baksäte, att tycka sig känna doften av curry och människoträck, av bensinångor och giftig kreosot från gatukökens stenkolseldar. Närvarokänslan förstärks av skärmar skapade av indiska bomullstyger. Några av dem bildar ett tält där det visas en video om det brokiga och högljudda livet på Bombay Boulevard – det senare illusoriskt illustrerat av bandupptagningar av gatuljud. En ostämd orkester med tutande bilar, skällande hundar, gråtande barn och gälla röster som blandas med tonerna från skrällande indisk popmusik.

    I Håkan Elofssons bilder står människan i fokus. Den lilla människan. Hon som lever i livets skuggsida även om den som här råkar vara solig. Temat, fotografier från gatan, känns igen. Fransmannen Henri Cartier-Bresson var en av de första att dokumentera gatans förbiilande, tillfälliga ögonblick. Han strosade omkring i det tidiga 1930-talets Paris, fast besluten att ”fånga livet – att bevara livet i livsögonblicket”. Här i Sverige blev Christer Strömholm den förste ”gatufotografen” som dessutom förmådde förvandla summan av ögonblick till en berättelse. Med boken ”Les amies de Place Blanche” skapade han i början av 1960-talet den hudlösa skildringen av de transsexuellas hemlighållna liv i en av Paris’ subkulturella cafémiljöer. Motivkretsen, berättelser om människor i tillvarons periferi, togs upp av eleven och vännen Anders Petersen i böcker som ”Café Lehmitz” och om internerna på Österåkersanstalten. Närgångna, demaskerande skildringar där alla revirgränser med råge överskridits.

    Christer Strömholm och Anders Petersen, två av svensk fotokonsts främsta människoskildrare. Men också Håkan Elofssons vänner, förebilder och konstnärliga vägvisare. Tillsammans med Anders Petersen arbetade han under några år som kopist åt Christer Strömholm. Lärde sig yrket, satte liksom de människan i fokus – låt vara att han i Bombay-sviten inte haft några revir att ta hänsyn till och att hans berättelse om människorna på Bombay Boulevard gnistrar av färg. Något annat vore för övrigt otänkbart. Indien ÄR färg också på livets skuggsida. Men ändå inte alltid. I övre galleriet visar Håkan Elofsson en liten serie grafiskt svartvita, närmast minimalistiskt komponerade arkitekturstudier från Jantar Mantar, observatoriet som med matematisk precision byggdes i New Delhi omkring 1720. Med imponerande träffsäkerhet väljer Håkan Elofsson sina motiv. Väljer det medium som bäst förstärker den brusande, bullrande vardagen på Bombays bakgator; som bäst förstärker stenarkitekturens statiska vinklar och svala tystnad.

    Britte Montigny
    Konstkritiker & kulturskribent, Öresundsregionen
  • Utställningsinformation >>
    Open or Close
    Stacks Image 521
    Titta på bilderna
    Lyssna på bilderna!

    "Håkan är inte rädd för sina bilder. (Du anar inte hur många fotografer som är det. Oroliga och rädda, bilderna blir som museum föremål). Titta på bilderna i katalogen.
    Tänk dig sen rubriker till dem. Tänk fritt. Handlar inte hunden som biter sig själv om finansmarknaden egentligen?
    Eller är det en illustration till begreppet Stand Up Comedy?
    Eller kanske en bild om OS i Ryssland 2014. Eller… Det är så jag läser bilder. Jag försöker alltid vända på dem.
    Jag tror Håkan förstår att bilder som inte används blir döda objekt.
    De måste utsättas, provas, förkastas och hittas. Gång på gång.
    Titta på bilderna."
    Johan Ehrenberg

    ”Vad fan håller jag på med? Trettio års fotografisk moral landar som en klump i magen. J ag sitter i en taxi med nervevad ruta, söker intuitivt händelser i det pågående vardagslivet. Jag funderar medan jag fryser ögonblicket, ifrågasätter mitt tillvägagångssätt, mig själv som fotogr af och människa. Vem är jag som sitter i en taxi oc h fotograferar fattigdomen i Bombay? De kan inte värja sig från min kamera. Jag tar ifrån dem det sista de har, sin integritet. Som fattig är man genomlyst, både från allmänhet oc h myndigheter. Jag får genuint dåligt samvete. Christer Strömholm och Anders Petersen lärde mig att ta ansvar för mina bilder, att vara på ta-avstånd. Men det är det enda sättet att visa en ärlig och oförställd bild av det pågående livet här i Bombay. Det var uttrycksmässigt väldigt befriande att känna in stunden och gå på min känsla. Kameran hinner inte ställa om verkligheten, den är precis där.”
    Håkan Elofsson

    Utställningen BOMBAY BOULEVARD, består av totalt 59 bilder och är ursprungligen producerad av Fotografiska och visades där sommaren 2013, visar bilder från Håkan Elofssons återkommande resor till Bombay. Bilderna tar betraktaren till det myllrande folklivet på Bombays gator, där du känner dofter och omsluts av gatans soundtrack.

    Utställningen är omarbetad och passar nu Konsthallens lokaler väldigt fint. Den direkta och suggestiva kontakten med besökaren innfenner sig omedelbart. Välkommen till Bombay Boulevard i Hishult!

    Hälsningar Kjell Åke Gustafsson