Open Book
Keyboard
MacBook
Crocus
Blueberries
Light Bulb
Reed
Stacks Image 13301
# 3 -13 Elin Källman - måleri - 4 maj - 23 juni
  • Stacks Image 1152

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1153

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1154

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1159

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1162

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1165

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1168

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1171

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1181

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1182

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1183

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1184

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1185

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1186

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1187

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1188

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1199

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1200

    Caption Text

    Link
  • Stacks Image 1205

    Caption Text

    Link
  • Om Elin Källman » »

    Open or Close
    Elin Källman är född 1977 och utexaminerad från Konsthögskolan 2005 och verksam i Stockholm. 
    Hennes måleri karaktäriseras av kraft, passion och dramatik. Efter att tidigare oftast använt sig själv som förlaga har hon den här gången även använt sina konstnärskollegor som motiv. En positiv och färgstark utställning, en godispåse för alla romantiker.
  • Konsten att stiga ner från en häst och landa på elefantrygg » »

    Open or Close
    Vad som slår mig först när jag tittar på Elin Källmans målningar är motiven. Hennes envishet, på gränsen till oförmåga, att hitta motiv längre än en navelsträngs avstånd förbryllar. att gång på gång duplicera sig själv, i förvisso finstämda och oskyldigt halverotiska poser men vad är det hon vill förmedla - en kvinnas önskan att bli beundrad sedd och åtrådd. titlarna kanske kan ge en ledtråd? Se på Mig, till Jüri, Jüri väntar, russia väntar, Solsommar, Kvällsommar. Fint agnat men vad fiskar hon efter?

    Min blick fastnar plötsligt på ett blått penselsträck tillsynes malplacerad på figuren. En ledtråd, en sträng, en vibrerande nerv? Sedan går det upp för mig vad som är så påtagligt med Elins bilder. Måleriet! Hon ser inte världen med ögonen utan med en målares tentakler.För henne verkar det nödvändigt att rent fysiskt ha känt på figurerna innan de kan avbildas. Figurerna måste finnas inom henne som gestalter med verkliga egenskaper för att sedan hämtas som avatarer till scenerierna för att representera en bestämd känsla. det är just förmågan för inre gestaltande som skapar förutsättningar till det kraftfulla och unika måleriet. Mystifikation eller metod - bestäm själva. det finns alltid precision och nerv i hennes bilder. det är aldrig livlöst, aldrig deppigt.Så stig ner från din höga häst och njut av den trygga vandringen igenom Elins bildvärld. det här är äkta!

    Tarvi Teras
    Stockholm i april 2013